Happy Thanksgiving to you all

27 november 2016 - Auburn, Washington, Verenigde Staten

Moedag, uhh… maandag was een zware dag waarop ik erg moe was. In drama had ik een oefenmoment voor mijn monoloog en voor psychologie had ik een toets over een heel hoofdstuk. Ik wilde voor psychologie nog even leren voordat ik het zou maken en ik had in gedachte dat ik netjes 2 uur zou gaan werken. Omdat ik het afgelopen weekend een beetje druk had (en stiekem beetje was vergeten dat ik mezelf voor maandag had opgegeven), heb ik besloten mijn repetitie te verplaatsen. Dat was alvast een zorg minder. Het leren van psychologie ging vrij snel dus ik besloot te werken van 11 tot 1 en dan te gaan lunchen. Om 11.55 bedacht ik me ineens dat het maandag was en ik dus om 12 uur in mijn sociologie les moest zitten. Gehaast heb ik de computer afgesloten, spullen gepakt en naar sociologie gerend. Net iets te laat kwam ik het lokaal binnen, dus alle hoofden draaiden mijn kant op. Hijgend pakte ik mijn spullen uit mijn tas en ging zitten. Door de combinatie van oververmoeidheid en een saaie les, ben ik met m’n hoofd op mijn armen in slaap gevallen en werd ik, een hele hoop PowerPoint slides verder, wakker geschud door mijn sociologie buddy. Ik had echt mijn best gedaan niet in slaap te vallen, maar het was gewoon niet te doen. Eigenlijk vind ik het een hele prestatie dat afgelopen maandag pas de eerste keer was.

Omdat ik me realiseerde dat ik op deze manier mijn psychologie toets niet zou volhouden heb ik koffie gezocht toen ik weer op mijn werk was. In Nederland is het een must voor een bedrijf om een koffiemachine in het gebouw te hebben en gaan er heel wat liters per dag doorheen. Ja... nee. Hier drinkt men alleen water en thee, en bij hoge uitzondering wil er nog weleens een kopje koffie gezet worden met een zelf gekocht koffiezetapparaat. Als je een sterke, zwarte koffie in Nederland zet is het ook echt zwart. Toen ik hier koffie zette mét het knopje “Stronger” aan, was het nog steeds dezelfde kleur als thee. Nou goed, ik moest het er maar mee doen. Na een zakje suiker en drie lepeltjes melkpoeder (poeder, want echte melk zou bederven omdat niemand het gebruikt), was het enigszins drinkbaar.
Precies op het moment dat ik van plan was weg te gaan om mijn toets te maken, werd ik gevraagd om bij de staff-meeting te komen en taart te eten om Thanksgiving te vieren. Tja daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen.

Met een flinke cafeïneshock heb ik nog een laatste keer mijn samenvatting doorgenomen en ben (later dan ik gepland had) mijn toets gaan maken. Vervolgens heb ik een kwartier moeten wachten voordat iemand mij kwam helpen en mijn toets kon geven. Toen bleek ook nog eens dat de toets niet uit 50, maar uit 100 multiple choice vragen bestond. Alles bij elkaar (sociologie, taart, trage medewerker en langere toets) zorgde ervoor dat ik veel later klaar was met mijn toets dan ik had verwacht, en ook aan Lisa had verteld.

Toen Lisa klaar was met werken, probeerde ze mij te bereiken om samen naar huis de lopen. Maar omdat ik mijn telefoon tijdens de toets uit moest zetten, nam ik niet op. Lisa had toen Melissa gebeld om te vragen of ik al thuis was. Dit bleek niet zo te zijn en omdat Lisa dacht dat ik al meer dan 2 en een half uur bezig was met mijn toets, het buiten donker was en ik mijn telefoon niet op nam, werd Lisa’s baas ongerust. Ze hebben gevraagd hoelang het ongeveer zou moeten duren om een sociologie toets te maken (ik was een psychologie toets aan het maken). Dit zou maar een half uurtje moeten duren, dus begon Lisa’s baas te denken dat ik ontvoerd was. Lisa zei dat alles vast goed ging met mij en dat ik vast ergens anders op Campus op haar aan het wachten was, maar haar baas wilde 100% zeker zijn dat ik veilig was. Ze waren ondertussen al naar Campus Safety gegaan en Lisa moest alles vertellen wat zij over mij wist. Ze hadden bijna de politie gebeld en mij als vermist opgegeven toen ik Lisa belde dat ik net klaar was met mijn toets. Eind goed, al goed. Lisa en ik hebben hier na afloop erg om moeten lachen. Ik nog iets harder dan Lisa, want mijn cafeïneshock was nog niet uitgewerkt dus ik was erg hyper.

Gelukkig kon ik dinsdag even ademhalen, want er was niet veel belangrijks die dag. Omdat we om 3 uur de European club meeting hadden, heb ik die dag 4 uur kunnen werken. Van 10 tot 11 en 12 tot 3. Van 11 tot 12 gezellig lunchen met Lisa en naar huis fietsen omdat de brief die ik zou afgeven voor Melissa nog op het aanrecht lag. Tijdens psychologie zouden we onze mid-term bespreken, maar toen ik het lokaal in liep herkende ik de twee jongens die een aantal weken terug een experiment in onze klas kwamen doen. Dit keer was het gerelateerd aan het hoofdstuk waar we de dag ervoor een toets over gehad hadden, conditionering. We deden twee experiment, maar tweede bleek niet te gaan zoals ze verwacht hadden. The test didn’t work on us, they call it Divergent! :)

Thuis werd ik aangenaam verrast door een onverwacht pakketje van Maaike (mijn vriendin in Nederland). Heerlijk bakkers sinterklaas lekkernijen en een hele hoop ander Nederlands lekkers. Ik voel me erg verwend.

Lisa helpt 3 keer per week op een basisschool in de buurt en dinsdag had ze “huiswerk” meegekregen. Ze moest 250 lichthoudertjes maken voor een lichtjesslinger. Omdat het te ingewikkeld was voor de kinderen had zij aangeboden het te doen. Na het eten zijn we door Melissa afgezet bij de Dollarstore om sinterklaascadeautjes te kopen voor de sinterklaasavonden. Je leest het goed, we gaan het twee keer vieren. Een keer met het gezin en een keer met onze vriendengroep. Toen we na twee uur rondsnuffelen eindelijk klaar waren en Melissa wilde sms’en
dat we klaar waren, bleek mijn telefoon het bijna te begeven en had Lisa haar Amerikaanse telefoon niet mee. We waren net de winkel uitgelopen en waren aan het stressen omdat we Melissa niet konden bereiken, toen Melissa aan kwam rijden. We zijn nog even een dure kerstwinkel ingelopen om te kijken naar alle prachtige kerstversieringen. Eenmaal thuis zijn we met z’n drieën aan tafel gaan zitten en hebben we als een lopende band lichthoudertjes gemaakt. Melissa vouwen, Lisa terugvouwen en gaatjes ponzen en ik lijmen. Alle 250. Mijn idee om slaap in de halen kon ik netjes in de recyclebak leggen.

Woensdag was het al de laatste dag voor Thanksgiving. Veel lessen vielen uit en studenten waren afwezig omdat ze naar familie gingen. Natuurlijk gingen al mijn lessen gewoon door, dus zat ik braaf om 8 uur in de les. Lisa besloot om niet naar Spaans te gaan omdat ze naar de Thanksgiving viering van de basisschool wilde. En omdat ik ook de rotste niet ben, mocht ze de fiets lenen die ik normaal gebruik om naar school te gaan, want anders was het een beetje ver lopen. Het zou gaan regenen die dag, maar gelukkig bood Melissa mij aan om me met de auto naar school te brengen. Daar stond 1 ding tegenover, ik zou een uur te vroeg op school zijn. Nou dat viel wel te overleven, alles beter dan lopen in de regen. Ontbijtje mee naar school, chocomel van de kantine en genieten van de rust. Niks mis mee eigenlijk. Ik ben zelfs nog even de man van de parkeerplaats een Happy Thanksgiving gaan
wensen, omdat ik hem die ochtend gemist had op m’n fiets.

Tijdens sociologie waren er wel geteld 10 studenten aanwezig van de normaal ongeveer 25. Ondanks de karige opkomst, hebben we een vragenlijst ingevuld over de manier van les geven van de docent. Na sociologie ben ik thuis gaan lunchen en was mijn vierdaagse weekend begonnen. We hebben ’s avonds de laatste schootbapjes gedaan voor Thanksgiving en de rest van de dag vooral geluierd en niet echt iets benoemingswaardig gedaan.

Whoeh mijn allereerste Thanksgiving!! Misschien is het wel aardig om even een korte samenvatting te geven van wat Thanksgiving nou eigenlijk inhoudt, hierbij een directe quote van Melissa: “Thanksgiving is a time for friends and family to come together and celebrate and remember the people who created the country.” Natuurlijk kan ik ook Corlee, mijn gastzusje, quoten: “It is just a good excuse to eat a lot of yummie food.” Hoe je het ook wilt bekijken, ik had er heel veel zin, dus donderdag stond ik al om 8 uur naast mijn bed, klaar om de laatste dingen gereed te maken voor het diner om 3 uur ‘s middags. Er moesten naamkaartjes gemaakt worden, een appeltaart gebakken en de tafel gedekt. Daarna douchen, haar mooi maken, nette kleren aan en wachten op de visite. Terwijl er langzaam mensen binnen druppelden, werd de kalkoen en de ham aangesneden. Iedereen was gezellig aan het kletsen tot het tijd was om aan tafel te gaan. Als een soort lopend buffet kon iedereen opscheppen wat ie wilde: kalkoen, ham, spinaziesalade, aardappelpurree met kalkoen jus, zucchini casserole, taryaki gehaktballen en broodjes uit de oven. Als toetje hadden we rasberry angel (luchtige cake stukjes met slagroom, bedekt met frambozen), pumpkin pie met vers gemaakte slagroom en warme appeltaart met vanille-ijs. Het was allemaal vurrukkulluk. Na het eten druppelde iedereen weer uit het huis en hebben we foto’s gemaakt voor kerstkaarten. Nog voordat de laatste mensen het huis uit waren, werden alle Thanksgiving decoraties al verzameld. En om 7 uur ging iedereen naar boven en naar bed, want voor de volgende ochtend stond de wekker om 2 uur ’s nachts. Als Lisa en ik meteen waren gaan slapen, hadden we nog best lang kunnen slapen. Maarja, er waren belangrijke dingen te bespreken dus werd het ietsje later. *kuch* 10 *kuchkuch*

Na een krappe vier uur slaap werden we door de Morning Flowers van mijn tablet gewekt en was het tijd om uit bed te rollen, water in ons gezicht te sproeien en in de auto te stappen voor… Black Friday Shopping! Op Black Friday hebben bijna alle winkels in Amerika (en blijkbaar in andere landen van de wereld ook steeds vaker) heel veel korting op heel veel spullen. Eerst hebben we Sharon (exchange student van Melissa’s moeder en onze vriendin) opgehaald en wilde we een ontbijtje halen bij een McDonalds. Overbodig om te zeggen dat ik blij was dat de eerste Mac die we probeerde technische problemen had en de tweede volledig gesloten was. In plaats daarvan had ik een warme cinnemon bagel en een caramel brulee latte van Starbucks. Kijk, dat is een heel stuk beter.

De eerste winkel was Old Navy. Hier heb ik vooral sportkleren voor de helft van de prijs heb gekocht. De volgende was een bad- en douche spullen zaak, waar alles ook na de korting nog veel te duur was. Daarna kwam Kohl’s waar ik eigenlijk alleen onderbroeken en een kerstcadeautje heb gekocht. Vervolgens was het al bijna 6 uur dus was Fred Meyer open. Daar heb ik sokken, een trui, kerstcadeautjes en helm gekocht. De winkel daarna was niet echt een Black Friday shopping ding, maar daar hebben we speciaal gedrukte kerstkaarten opgehaald. Althans we hebben een poging gedaan tot, want de kaarten bleken nog niet geprint te zijn en toen ze wel geprint waren bleek er een verkeerde tekst op te staan. De laatste winkel waar we heen zijn gegaan was Pier One. Dit is de dure winkel met de prachtige kerstversieringen. Daar heb ik nog een kerstcadeautje gekocht.

Het volgende punt op onze lijst was een kerstboom uitkiezen én zelf omhakken. Uit een mega veld met allemaal verschillende soorten en maten, hebben we (lees Melissa) dé perfecte boom uitgekozen. Plat op onze buik hebben Lisa, Corlee en ik omstebeurt een stuk gezaagd met de handzaag, met Sharon als supporter. Uiteindelijk is het ons gelukt en hebben we hem naar de auto gedragen (halverwege hebben we hem op een mega kruiwagen kunnen leggen). Op onze weg naar huis hebben we nog twee kleine boompjes gekocht, of zoals Paul ze noemt: bushes, één voor Corlee op de kamer en één voor Lisa en mij.

Thuis kon het feest beginnen. Het decoreren van de boom en het huis. Het hele huis werd omgetoverd tot een kerst/winter huis. Schilderijen, handdoeken en kussens werden vervangen, er staan hier minstens 5 kerststalletjes, 25 beeldjes van sneeuwpoppen, 25 beeldjes van de Kerstman, lampversieringen, kaarsen, raamstickers, knuffels, lichtgevende weinerdog, diverse andere beeldjes en zelfs de wc-brildeksel heeft een kerstmanhoes. Letterlijk het HELE huis is kerst. Er zijn ook drie kerstbomen, een grote echte met de meeste kerstballen, een metalen met alle dure en bijzondere ballen en een takkige met overige ballen. Echt ongelofelijk hoeveel versiering er in een huis past, ik vind het geweldig!

Nadat Lisa, Melissa en ik Sharon naar huis hebben gebracht en ik bijna in slaap viel in de auto, zijn we allemaal lekker in bed gekropen en ben ik als een blok in slaap gevallen. Zelfs zo snel dat ik een gesprek met Lisa half gedroomd heb, wat niet meer dan 2 minuten was nadat ik het licht had uitgedaan. Ik heb echt zo heerlijk geslapen die nacht. Na een hele week slecht slapen en veel draaien zorgde Black Friday voor een zodanige uitputting dat ik 13 uur heb kunnen slapen zonder wakker te worden.

Zaterdag was een rustdag. Om 8 uur ging ik naar beneden en heb ik een boekje gelezen tot er meer mensen naar beneden kwamen en de eerste kerstfilm aangezet werd: Dr. Seuss’ How the Grinch stole Christmas! Paul heeft een ontbijtje gemaakt wat bestond uit scrabbled eggs and toast met boter. Daarna kwam de volgende film: Rise of the Guardians en heb ik de hele ochtend op de bank gehangen. Om 12 uur zijn we ons klaar gaan maken om een wandeling te gaan maken in de bergen. We hadden gehoopt op sneeuw, maar zoals altijd hier in Washington was de sneeuwvoorspelling niet uitgekomen. Dat maakte onze wandeling trouwens niet minder mooi en minder fijn, want ik vond het prettig om de frisse lucht in te ademen en door de natuur te lopen.
Na de wandeling zijn we doorgereden naar de Brian, broer van Melissa, waar we hebben avond gegeten. Na het eten heb ik een poosje met Daxton, het anderhalf jarige zoontje van Brian, gespeeld.

Jullie kunnen vast wel raden hoe mijn zondag er grof weg uit zag, want dit is de afgelopen weken niet erg veranderd. ’s Ochtends hadden we bootcamp en dit keer deden we “Hundreds”. Dat betekent dat we elke oefeningen honderd keer moesten herhalen. Ik heb honderd squats, honderd pulls met 25 pound, honderd lunges en honderd pushes met 15 pound gedaan. Ik wil niet weten hoe ik me morgen voel, maar voor nu gaat het best prima.
We hebben een paar kleine boodschapjes gedaan en zijn daarna naar huis gegaan om te douchen en huiswerk te maken. Dit keer heb ik wel mijn monoloog geleerd en heb ik een sociologie toets online gemaakt. En ja... dat was de dag dan alweer. Oja, ik heb ook nog met Corlee Wii Play gespeeld. Dat was erg grappig, vooral omdat we er allebei geen ster in waren.

Zo dan ga ik nu stoppen met typen en mijn monoloog nog eens doornemen terwijl ik een deken ga maken. Voor iedereen die ik niet gesproken heb de afgelopen week: Happy Thanksgiving!

1. Rineke:
    28 november 2016
    Zo margot dat was weer een mooi verhaal lijkt mij heel bijzonder om dat allemaal mee te maken en vooral al dat lekkere eten.
    Volgens mij is de kerst daar ook super ja meid en te weinig slaap dan val je zeker onder de les in slaapmaar je hebt weer bij getankt veel plezier van de week kijk al uit naar volgende week
  2. Grada:
    29 november 2016
    Haha, wat een mooi verhaal weer. Never a dull moment zo te lezen.
    Veel liefs en knussels van ons allemaal.
    XXX Mam