Introductie week Green River

18 september 2016 - Auburn, Washington, Verenigde Staten

Afgelopen week was een introductie week voor alle internationale studenten. We hadden allerlei leuke activiteiten, maar we moesten ook onze vakken gaan kiezen. Of nou ja, kiezen... Meer, bekijken wat er nog over was... Maar daarover later meer.

Maandag was een rustige dag, waarop we een aantal zaken met onze advisor hebben besproken. Aan het eind van de dag ben ik met een aantal vrienden naar de RAC gegaan. Dat is een sport-'school' met van die apparaten maar ook met een gymzaal waar je kan basketballen, volleyballen, badmintonnen en tafeltennissen. En dat allemaal gratis en voor nop, ik hoef alleen mijn student-ID te laten scannen en ik kan er zo lang blijven als ik wil. Geweldig toch?

Dinsdag was een spannendere dag. Met vier grote bussen zijn we naar Downtown Seattle gereden. We kregen een plaats en een tijd waarop we terug moesten zijn en weg waren we op naar: de allereerste Starbucks, de kauwgommuur (both amazing and gross), een gezellige markthal en ga zo maar door. Als lunch had ik een Seattle special soep, gemaakt van vis.
Omdat het merendeel van de internationale studenten Aziatisch is, zijn we naar een mega (en daarmee bedoel ik mega) Aziatische winkel gegaan. Of eigenlijk naar een internationale buurt in Seattle, maar het ging vooral om die winkel met 'Home stuff' zoals de meeste het noemden.
Als afsluiter van de dag, wat ik het beste onderdeel van de reis vond, reden we naar de overkant van het water zodat we een prachtige skyline view van Seattle hadden. Echt adembenemend.

Woensdag was dé dag. Dé dag waarop we onze vakken konden "kiezen". Ik had thuis al een heel schema gemaakt met de welke vakken ik wilde en op welke tijd, dus ik was helemaal voorbereid om in 10 minuten mijn schedule compleet te hebben.
Blijkbaar had onze advisor al haar best gedaan om ons zoveel mogelijk in te schrijven voor de vakken die bij ons pasten en ons desnoodsop de waitlist te zetten. Jammer genoeg waren dit niet de vakken die ik ingedachte had, maar ik zag nog geen probleem, want we konden alles aanpassen naar wens.

Het eerste vak dat ik wilde gaan volgen was, vol. Het tweede vak dat ik wilde gaan volgen was, vol. Het derde vak dat ik wilde gaan volgen was, raad maar... Vol! Wat een goeie gok.
Je kunt waarschijnlijk wel begrijpen dat ik dit niet erg plezant vond, om het maar even beschaafd te houden.
Hierop volgde een hele dominoreeks met dominosteentjes die allemaal richting een passende schedule vielen. Onderweg waren er wat misplaatste steentjes dus de reeks had hier en daar een nieuw zetje nodig, maar alles is uiteindelijk op zijn pootjes terecht gekomen.

Anyway, donderdag was C.O.R.E.! Ik ben vergeten waar het voor staat, maar vast iets met college, oriëntation en dat soort dingen. Het is een tweedaagse kamp waarop er allemaal leuke activiteiten te doen zijn.
Donderdag om 1 uur smiddags reed de bus richting een Rodeo waar we allemaal ingedeeld werden in cabines. Het idee was dat de jongens aan de ene kant van het hele grote veld zouden slapen en de meisjes aan de andere kant, alleen waren er te veel meisjes dus moesten er een paar in de buurt van jongens slapen. Toevallig (serieus toevallig, geen grap) kwamen Lisa en ik terecht in deze 'boysside' cabine. Wat was dat ontzettend vervelend :).

We kregen een rondleiding over het hele terrein en waar de verschillende activiteiten te vinden waren. We konden kiezen uit: paardrijden, boogschieten, iets met een touw in de boom, roeien of kanoën en paintball. Ik had van tevoren nog een paar mensen gewaarschuwd voor paintball, dat het enorme blauwe plekken zou achterlaten enzo. En al deze mensen waren verstandig, alleen heb ik niet zo goed naar mezelf geluisterd. Want natuurlijk zag het er zo cool uit dat ik het wel moest proberen. Het was geweldig, echt waar. Maar hier een goed advies, ga niet paintballen met een hemd en een korte broek. Ik heb 5 hele mooie grote ronde paars en blauw getinte aandenken op mijn rechter been en arm.

's Avonds waren er Rodeo spellen in een paarden-ren-bak, een groot kampvuur met optredens van students en kaakje-marshmallow-kaakje, maar dan met een stukje chocola ertussen. Voor de niet Steijger-kenners, dit k-m-k-ding is iets wat we vaak maken thuis en blijkbaar doen andere mensen het ook en is het niet ontzettend raar. Het een een verwarmde marshmallow, bij vuur, boven bbq of in magnetron, tussen twee kaakjes. Echt heerlijk, een absolute try-this-at-home tip.
Na het kampvuur met performances was er de mogelijkheid om te feesten, een film te kijken, spelletjes te spelen of gewoon te doen waar je zin in had.

Die nacht heb ik 4 uur kunnen "slapen". We lagen met 14 meiden in 1 ruimte, daar ging het al fout. De verwarming stond op standje sauna, alle ramen waren dicht in verband met muggen-allergieën, er was een meisje dat heel hard ademde en het bed was te hard en te klein. En toen ik eenmaal een beetje begon weg te doezelen, ging de eerste wekker. Om 6 uur... Ontbijt was om 8 uur... De eerste meiden begonnen heen en weer naar de badkamer te lopen, die verlicht was alsof er een operatie moest kunnen plaatsvinden en drie keer raden wie er naast deze deur lag? Juist, ik. Mijn idee van opstaan was 7.45 en dan binnen een kwartier aan de ontbijttafel zitten. Het was een kamp, dus echt schoon zou je toch niet worden.

Na het ontbijt hadden we een groepsactiviteit waarin we kleine wedstrijdjes hadden met 15 tegen 15. Tijdens lunch zou de winnaar bekend worden gemaakt. Voor de lunch mochten we nog een keer twee dingen kiezen uit de lijst van o.a. paintball. Dit keer ben ik gaan boogschieten en roeien met 5 anderen. Tijdens het roeien hebben we in 9 verschillende talen geteld om tegelijk te kunnen roeien, maar het niet te saai te laten zijn: Engels, Indonesisch, Spaans, Nederlands, Russisch, Oekraïens, Japans, Frans en Duits.

Toen was het al weer lunchtijd en zouden we bijna vertrekken. Maar eerst, de prijsuitreiking. En de winnaar was...  tromgeroffel, tromgeroffel, tromgeroffel... Het team van Margot!!! Jeejj! Dus we wonnen een Green River t-shirt (one seize fits all) en een glazen halve literfles cola, best wel gaaf.

Terug thuis ben ik gaan mountainbiken met Paul. Kluns als ik ben, viel ik onderweg naar de trails, waar we zouden gaan mountainbiken. Hier nog een goed advies, rem niet terwijl je een bocht maakt op grint. Mijn toch al zo mooi getinte rechter been en arm zijn nog verder versierd met een geschaafde schouder en een opengehaalde knie. Nu ben ik niet van het type dat vervolgens thuis gaat zitten met pleisters, dus we zijn verder gefietst en hebben een geweldige tocht in de bossen rond de college gemaakt.

Het plan voor zaterdag was oorspronkelijk het beklimmen van Mount Reinier, die ene op de foto, met m'n gastouders en Lisa. Niet helemaal naar de top, maar naar een plaatsje genaamd Sunrise.
De plannen hebben we moeten wijzigen omdat we geen behoefte hadden aan tot op het bot doorweekte lichamen. In plaats van over een berg zijn we daarom onder een berg door gewandeld. We zijn door een 4 kilometer lange oude treintunnel met zaklampen heen en weer gaan lopen. Dit was echt gaaf om te doen, zeker als je met zo min mogelijk licht probeerde te lopen want dan was het bijna pikzwart om je heen.
Op de terugweg zijn we door een starbucks drive-thru gegaan voor een warme chocomel met hazelnoot siroop, hmmmmm. Ze hebben hier echt overal een drive-thru voor btw.

Tot slot vandaag, zondag. Ik had tot vanochtend nog geen plannen naast het doen van de was en het opruimen van mijn kamer. Tijdens het ontbijt vroeg Melissa of ik mee wilde naar een country-music festival omdat ze een kaartje over had. Ik heb het aanbod aangenomen, en er zeker geen spijt van gehad. Het was prachtig weer, heel gezellig en goeie muziek. Ik heb zelfs nog een tas gewonnen met een draaien van een wiel. 's Avonds hebben we gegeten in een Italiaans restaurant, waar je onbeperkt salade kan eten terwijl je wacht op je hoofdmaaltijd. Geniale uitvinding. Zeker omdat het hier heel normaal is om je left-overs mee naar huis te nemen als lunch voor de volgende dag.

Morgen beginnen mijn eerste vakken en het is hier nu 10 uur geweest, dus ik duik lekker m'n bedje in. Tot volgende week!

1. Rineke:
    19 september 2016
    Zo margot dat is al een hele ervaring rijker als ik dat allemaal lees.
    Leuk hoor al die cultuur op snuiven en sporten je gaat het best redden daar gr. En een knuf
  2. Peggy:
    20 september 2016
    Wauw mooie verhalen
  3. Elly de Jongh:
    24 september 2016
    Een hele goede tijd in The States! Een mooie ervaring.